To w latach siedemdziesiątych rządy i organizacje zdrowia publicznego wmawiały Polakom

Jeśli śledzisz reklamy w telewizji prawdopodobnie jesteś bombardowany hasłami o prozdrowotnych właściwościach margaryny, spożywaniu olejów roślinnych i unikania tłuszczów nasyconych takich jak masło czy tłuste mięsa. Wszystko dlatego, że w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku, rządy i organizacje zdrowia publicznego wmawiały nam, że:

  • jedzenie tłuszczu powoduje, że gromadzisz tłuszcz,
  • tłuszcze nasycone powodują choroby układu krążenia,
  • wielonienasycone tłuszcze z olejów roślinnych są dobre dla serca.

Mieli rację? Okazało się, że wmawiano nam kłamstwa. Obecnie zostało jasno udowodnione, że spożywanie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych występujących np. w oleju z pestek winogron zwiększa ogólną konsumpcję prozapalnych kwasów omega-6 i zmniejsza udział w naszej diecie przeciwzapalnych kwasów omega-3. Jak wiemy, stan zapalny karmi choroby, a nadmierna konsumpcja kwasów o-6 potęgując ten stan może w efekcie spowodować:

  • choroby serca,
  • insulinooporność, cukrzyca typu 2,
  • otyłość,
  • zaburzenia metaboliczne,
  • zespół jelita drażliwego (IBS),
  • nieswoiste zapalenie jelit,
  • zwyrodnienia różnego typu (np. ślepota)
  • reumatoidalne zapalenie stawów,
  • astmę,
  • raka,
  • zaburzenia psychiczne,
  • choroby o podłożu autoimmunologicznym (np. Hashimoto, atopowe zapalenie skóry).

Chcąc zmniejszyć konsumpcję kwasów omega-6 i dostarczyć więcej kwasów omega-3 należy zrobić dwa kroki:

1 —> unikać przetworzonej żywności, która prawie zawsze będzie zawierać ogromne ilości przetworzonych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

2 —> wybierać żywność, która zawiera poniższe tłuszcze, stosując je w trakcie przygotowywania posiłku i jedzenia na mieście:

  • olej kokosowy,
  • oliwa z oliwek,
  • żółtka jaj,
  • awokado,
  • tłuste mięso dobrej jakości,
  • prawdziwe masło o zaw. tłuszczu pow. 82%,
  • masło klarowane,
  • smalec,
  • orzechy, pestki, nasiona – w ograniczonych ilościach, gdyż również zawierają o-6,
  • tłuste ryby dobrej jakosci – np. dziki łosoś, sardynki.

x