STRES – jak go pokonać? Sposoby

Witajcie, w ostatnim artykule opowiedzieliśmy wam trochę o tym jak dążyć do tego, aby uzyskać i utrzymać pozytywne myślenie. Dzisiaj poruszymy temat samego stresu oraz tego, jak można sobie skutecznie z nim radzić. Zapraszamy do artykułu!

Przygotowaliśmy dla was listę 7 sposobów, które mogą wam pomóc zacząć skutecznie go zwalczać. Zalecamy zacząć stosować go w swoim życiu, aby zobaczyć pozytywne efekty.
Zależnie od tego, jak mocny jest to stres, tym więcej kroków będziecie musieli podjąć, aby skutecznie i ostatecznie sobie z nim poradzić.

Jeżeli interesuje was, jaka jest alternatywa do takiego stanu rzeczy
i co daje wyeliminowanie stresu, zapraszamy do naszego drugiego artykułu 

https://publiszer.pl/jak-zaczac-myslec-pozytywnie/
w którym to omawiamy. A teraz przejdźmy do tematu.


Przyczyny Stresu

Na początku warto odpowiedzieć sobie na pytanie, skąd stres tak w ogóle się bierze?
Mówiąc najprościej są to nagromadzone negatywne emocje w nas, które nie mogą znaleźć ujścia w zewnętrznym świecie.
Mogą przyprawiać nas o bóle głowy, obniżony nastrój czy zaniżoną samoocenę.
Osoby podatne na stres dużo częściej zbierają w sobie złe emocje, przez które mogą być nieprzyjemne w odbiorze, lub nawet rozchwiane emocjonalne na zmianę wściekając się i płacząc.

Poniżej wymienimy kilka najczęstszych przyczyn stresu, z jakimi można się spotkać:

1. Przeładowanie obowiązkami
Pierwszym czynnikiem powodującym stres jest ilość obowiązków, jakich podejmujemy się danego dnia. Im więcej nakładamy pracy na siebie, w różnych dziedzinach życia, tym ciężej może być nam potem utrzymać spokojną i chłodną głowę.
Duża ilość spraw może się przekładać również na dużo więcej problemów, porażek a nawet długów i wymagań od innych, które ten stres będą potęgować.
Jeżeli więc jesteście pracoholikami i zawsze jest was wszędzie pełni, doskonale będziecie wiedzieć o czym mówimy.

2. Natłok myśli / Przesadne myślenie
Kolejną przyczyną jest stan, w którym myślimy w  ciągu dnia po prostu  „za dużo” w którym w każdej minucie, godzinie, albo każdej wolnej chwili rozmyślamy nad przeszłością i przyszłością.
Zamiast skupiać się na zadaniach i obecnym czasie, naszą głowę non stop zaprzątają różne myśli.
Non stop szukamy jakiś rozwiązań, wpadając w pułapki myślowe i jeszcze bardziej się dołując.

Im więcej myślimy o porażkach, tym bardziej one zabolą, kiedy już przyjdą.
Myślenie może nas także powstrzymywać przed podjęciem sensownego działania, aby z takiego stanu skutecznie wyjść – przez co stres się w nas coraz bardziej gromadzi.


3. Relacje z ludźmi
Kolejnym powodem mogą być same relacje z innymi osobami, ich oczekiwania, opinie i podejście do nas. Im więcej mamy wokół siebie negatywnych osób, które na przykład nas obgadują za plecami lub obniżają naszą wartość, tym więcej stresu mogą ostatecznie w nas kumulować.
Pomyśl sobie o sytuacji, w której musisz spotkać się z osobą której szczerze nie lubisz, lub wiesz
że po rozmowie z nią będziesz wyczerpany z energii. Już przez samym spotkaniem może się w tobie skumulować stres, które nie będzie mógł znaleźć ujścia – bo przecież nie możesz „wybuchnąć przy innych”
Tak samo stresująca może być rozmowa z rodziną, która ma od nas oczekiwania których nie spełniamy lub inny pomysł na nasze życie. Myślimy że znasz to doskonale.

4. Życiowe problemy i wyzwania
Ostatnim znaczącym powodem są po prostu codzienne problemy i wyzwania, jakie stawia przed nami świat. O ile sam problem nie musi być od razu stresujący, o tyle nasze podejście do niego może go takim uczynić. Jeżeli na pękającą oponę, rozlaną kawą lub zepsutą szafkę reagujesz stresem, może to oznaczać że nie potrafisz sobie z nim poradzić.
Im słabszą mamy psychikę i samoocenę, tym bardziej wyzwania :
–  rozmowa o pracę
–  wyjście do ludzi
–  publiczne przemawianie
–  kolejny dzień w szkole
–  zrobienie nowych rzeczy
–  poproszenie kogoś o pomoc
może być dla nas stresujące i kumulować negatywne emocje.

Objawy Stresu


W tym punkcie omówimy to, jakie są zaś objawy stresujących sytuacji.
Każda osoba, która doświadczyła lub doświadcza stresu wie z autopsji, jakie objawy są u niej. Nie każdy będzie miał te same, jednak poniższa lista będzie spisem tych najczęściej zaobserwowanych .


Oprócz przyczyn takich jak bóle głowy, czy obniżony nastrój, warto wspomnieć o tym
że stres kumulowany przez bardzo długi okres czasu może prowadzić do nerwicy i zaburzeń nerwicowych. Poniżej wymieniamy listę ich aby was przed nią przestrzec. 

Objawy nerwicy spowodowanej dzielimy na 3 główne grupy:

– Objawy somatyczne
– Objawy emocjonalne
– Objawy poznawcze

Somatyczne:
– Porażenie i drżenie różnych części cała
– Zaburzenia czuja pewnych obszarów skóry
– Zaburzenia widzenia
– Nadmierna wrażliwość na bodźce
– trudności z oddychaniem, uczucie ciężkości w klatce piersiowej
– ból: głowy żołądka, serca, kręgosłupa, zawroty głowy
– problemy związane z funkcjonowaniem narządów wewnętrznych
– zaburzenia seksualne

Objawy emocjonalne:
– fobie 
– niepokój bez przyczyny
– napady lękowe
– utrata chęci do życia, apatia, przygnębienie
– brak okazywania uczuć i emocji
– anhedonia objawiająca się brakiem odczuwania przyjemności z jakichkolwiek czynności
– stan poirytowania, napięcia, stresu
– bezsenność oraz inne zaburzenia snu

Objawy poznawcze:
– natrętne myśli,
– natręctwa ruchowe
– kłopoty z pamięcią i koncentracją
– derealizacja 

Jak pokonać stres?

W tym, ostatnim punkcie odpowiemy wam wprost na pytanie: jak z samym stresem sobie w ogóle radzić? Sądzimy że ten temat będzie interesował was najbardziej. Jeżeli nie chcecie doświadczać wyżej wymienionych objawów stresu, spać spokojnie, będzie to coś dla was!


1. Rozładuj negatywne emocje
Często samym powodem stresu jest to, że nie mamy jak rozładować swoich nazbieranych emocji.
Czasem chcielibyśmy wykrzyczeć to, co myślimy naprawdę jednak wiemy, że
zostaniemy wyśmiani lub wręcz negatywnie osądzeni, przez co się w nas kumuluje coraz bardziej i bardziej, zatruwając nas i nasze myśli.
Doskonałą poradą dla nas, aby poradzić sobie ze stresem, będzie wyładowanie go w coś, lub gdzieś na przykład:
– Pójdźmy wykrzyczeć się do lasu
– Zapiszmy się na sztuki walki, aby wyładować stres na macie
– Zacznijmy biegać, uprawiać sport. Stres odejdzie wraz ze zmęczeniem


2. Ograniczmy nadmierne myślenie.
To, w jaki sposób skutecznie zmienić złe myśli na dobre, opisujemy szerzej
w artykule https://publiszer.pl/jak-zaczac-myslec-pozytywnie/
opisując szerzej różne skutki złego myślenia – jednak 

chodzi w tym po prostu o to, abyśmy w momencie stresu nie zatapiali się w niego jeszcze głębiej.
Powinniśmy nauczyć się odcinać negatywne myśli, które zaczynają się w nas zbierać,
kiedy wydarzy się coś złego. To właśnie one powodują stres, więc jeżeli przyjdą, szybko
pomyślmy co możemy zrobić aby załagodzić sytuacje.
Czasem najlepszym wyjściem będzie się po prostu skupić na innej rzeczy.


3. Znajdźmy pasje, lub zajmujące zadanie
Tak jak napisaliśmy wyżej, świetnym sposobem na taki sam rzeczy będzie zadanie, które pochłonie całą naszą uwagę . Jeżeli będziemy trzymali się go dostatecznie długo i skupimy się wyłącznie na nim, stres po prostu odejdzie.
Mogą to być na przykład:
– Długie spacery
– Nauka gry na pianinie, gitarze
– Wciągająca gra komputerowa
– Wyrażenie się w malowaniu, pisarstwie
Starajmy się wybierać jednak takie czynności, które nie będą powodowały w nas
gromadzenia jeszcze większej ilości stresu. 
Najlepiej aby było to coś takiego, co nie tylko pozwoli nam odciągnąć naszą
uwagą ale i ta nam pewną satysfakcję. Wtedy przekujemy stres w coś dobrego i stanie się zapalnikiem do działania.


4. Unikajmy stresujących sytuacji i deadline’ów
Rzecz, która pozornie wydaje się oczywista, ale w istocie im rzadziej będziemy w miejscu w którym stres się pojawia, tym rzadziej będziemy go doświadczać. Nie chodzi tu jednak o to, aby całkowicie odcinać się od świata i ludzi, aby przypadkiem nie narazić się na stres,
a aby mądrze unikać niepotrzebnych sytuacji, kłótni, rozmów z toksycznymi ludźmi które kumulują w nas stres.

Zamiast czekać na ostatnie dzień, z wykonaniem zadania – rozłóżmy go sobie na 
kilka dni i najlepiej wykonajmy go przed terminem, aby nie doświadczać deadline’ów i stresu z nimi związanymi. Intuicyjnie twórzmy sytuacje, w których stres po prostu się nie pojawi.

Unikajmy spóźniania do pracy i robienia wszystkiego na ostatni moment. Im więcej damy sobie czasu, tym spokojniejsi będziemy o wykonanie czegoś i będziemy mieli dodatkowy czas, na ewentualne poprawki. Osoby robiące wszystko na ostatni moment, lub wiecznie się spóźniające są najbardziej narażone na niepotrzebny stres.

Ucinajmy relacje, które w ogóle nam nie służą i powodują tylko w nas coraz więcej negatywnych emocji. Nieważne czy jest to ktoś z rodziny, szef, nauczyciel, czy sprzedawca.
Starajmy się wyłapywać stresujące sytuacje i zamieniać je na coś pozytywnego. 


5. Zadbajmy o siebie i o nasze zdrowie
Stres może wynikać nie tylko z przyczyn społecznych i wydarzeń, które się nam przytrafiają, ale i również naszego ogólnego stanu zdrowia.
Jeżeli więc chcesz czuć się świetnie i bez problemu znosić stres w swoim życiu (którego w pełni i tak nigdy nie unikniesz) to:
– Staraj się wysypiać i spać o tych samych porach. Twój organizm potrzebuje czasu na regeneracje, a psychika odpoczynku.
– Unikaj śmieciowego jedzenia, które obniży twój nastrój. Zamiast tego staraj się jeść zdrowo 
– Dbaj o ruch, chodź na spacery, jeśli trzeba zapisz się na jakiś sport. Oprócz lepszej kondycji, dostarczy on też tobie endorfiny potrzebne do tego, aby być w dobrym nastroju
– Dbaj o porządek w domu / miejscu pracy / komputerze
– Dbaj o to, co oglądasz i czym karmisz swój umysł. Im zdrowsze masz myśli, tym łatwiej będzie ci uniknąć stresu.


6. Medytacja odpuszczania
Jeżeli sytuacja jest już naprawdę kiepska i czujesz, że nerwica narasta z dnia na dzień coraz bardziej, oprócz codziennych starań na ogarnięcie swojego życia, polecamy ci medytację.
Jeżeli chcesz zacząć, polecamy link:
https://www.joga-medytacja.pl/medytacja/jak-zaczac-medytowac-samemu
z którego dowiesz się szczegółów.

Na ten moment powiemy ci jedynie o pozytywnych skutkach takich praktyk, a są nimi:
– Szybkie rozładowanie myśli i emocji
– Nauka trwania tu i teraz
– Ćwiczenie wewnętrznego spokoju i dystansu do trudnych spraw
Oprócz tego medytacja może być czasem, który poświęcasz tylko i wyłącznie dla siebie,
nie patrząc na nikogo wokoło. Rozluźnij się więc i skup na niej.
Gwarantujemy, że jeżeli wytrzymasz w tym stanie choćby kilka dni, w sesjach po 20-25 minut, poczujesz znaczącą poprawę swojego stanu.

Jeżeli potrzebujesz doraźnych wskazówek na temat tego, jak zacząć,
polecamy materiał
wraz z którym będziesz mógł / mogła ją ćwiczyć.


7. Ogranicz obowiązki
Kolejnym i ostatnim sposobem jest świadome zastanowienie się nad tym, czy aby nie narzuciliśmy na swoje barki zbyt wielu zadań, które mamy wykonać. Być może z części pracy udałoby się zrezygnować, by skupić na konkretnych zadaniach?
Robienie wielu rzeczy na raz wcale nie sprawi, że będziemy robili je lepiej. Często przez to robimy je niedokładnie, a każdy problem będzie nas stresować, bo nie będziemy mieli czasu na jego rozwiązanie.

Polecamy stworzyć sobie plan pracy, oraz ograniczyć wykonywane obowiązki.
Można też zacząć zacząć żyć minimalistycznie.
Im mniej bodźców dostarczamy w jednym czasie swojemu umysłowi, tym spokojniej on pracuje.

To tyle z naszym porad. Mamy nadzieję że choć część z nich uda się wprowadzić do twojego dnia i 
uczynić go lepszym. 
Im mniej stresu, tym szczęśliwsze życie, więc warto pracować nad tym stanem.
Zapraszamy do naszych innych artykułów. Dobrego dnia! 🙂