Rośnie klub 13-cyfrowych gigantów. Wycena Amazona przekroczyła próg 1 bln dolarów

Amazon to druga po Apple’u firma, której giełdowa wycena przekroczyła magiczny próg 1 bln dol. W kolejce stoją następne, ale nie grozi nam powtórka bańki internetowej.

2050,47 dol. za akcję – ten wtorkowy kurs na NASDAQ wywindował kapitalizację firmy do 1 bln dol. Co prawda później cena spadła i wczoraj też trzymała się poniżej magicznej jedynki z dwunastoma zerami, jednak taki wynik to nie przypadek. Tylko w tym roku wycena powiększyła się o 434 mld dol.

Co powoduje taki optymizm inwestorów? Przede wszystkim bardzo dobre wyniki finansowe. W drugim kwartale 2018 r. Amazon zanotował rekordowe 2,5 mld dol. zysku netto, przy przychodach na poziomie 53 mld. Firma wykazuje również duży potencjał do konsolidacji rynku, m.in. za pomocą swoich usług finansowych. Jest to element strategii, która ma likwidować największą barierę e-handlu – dokonywanie płatności. Jedna z najważniejszych usług została uruchomiona w 2017 r. Amazon Cash umożliwia osobom niemającym konta bankowego korzystanie ze sprzedaży online. Użytkownik może zasilić swoje konto na Amazonie gotówką w jednym z 30 tys. punktów (głównie sklepów) na terenie USA. To umożliwiło zakupy w sieci 33,5 mln nie ubankowionych amerykańskich gospodarstw domowych. Stały przychód firmy pochodzi z kolei z usługi Amazon Prime, z której na całym świecie korzysta już ponad 100 mln osób. Za opłatą realizowaną abonamentowo użytkownicy otrzymują m.in. dostęp do darmowych dostaw w ciągu dwóch dni.